به‌روز‌ترين فناوري تصاوير

 

دانشمندان بسياري در تلاش هستند تا بتوانند فناوري‌هاي پيشرفته‌اي را طراحي كنند. براي رسيدن به اين هدف، سرمايه و زمان زيادي صرف شده است. يكي از نتايج به دست آمده Holodeck است كه براي اولين بار در “Star Treck” مورد استفاده قرار گرفت. اين وسيله براي تجربه واقعي تمام مراحل يك بازي طراحي شده است. در حقيقت هر زمان و مكاني را كه بخواهيد مي‌توانيد با كمك اين فناوري تجربه و تمام آنها را در واقعيت مشاهده كنيد. Holodeck تمام فيلم‌ها و بازي‌هاي طراحي شده توسط اين تكنيك را بسيار نزديك به واقعيت طراحي كرده، طوري كه نويسندگان “Star Treck” پيش بيني كرده‌اند، در قرن 24 ما با كمك اين فناوري مي‌توانيم واقعيت مجازي را با كيفيت بسيار بالايي مشاهده كنيم.هر چند تا به حال بخش كوچكي از پيش‌بيني‌هاي انجام شده توسط اين فناوري به واقعيت نزديك شده، ولي با توجه به سابقه فناوري واقعيت‌هاي مجازي كه از سال 1980 در دسترس تمام كاربران قرار گرفته، مي‌توان اميدوار بود كه پيشرفت‌هاي بسيار و شايان توجهي را پيش رو داشته باشيم. البته اين را هم بايد يادآوري كنيم كه در آن سال‌ها رايانه‌ها و كنسول بازي‌هاي رايانه‌اي فقط توانايي ايجاد تصاوير با كيفيت گرافيك سه‌بعدي را داشتند. هر چند همه كاربران اين توقع را دارند كه كيفيت بازي‌هاي رايانه‌اي به كيفيت معادل Flynn’s كه در “Tron” مطرح شده برسد، با اين حال هم‌اكنون واقعيت چيز ديگري است و اين بازي‌ها زمان زيادي را نياز دارند تا به پيشرفت‌هاي لازم برسند و بتوانند اين واقعيت را تجربه كنند. با توجه به پيشرفت‌هايي كه تا به حال صورت گرفته، تلويزيون‌هاي سه‌بعدي و كينكت‌هاي كمپاني مايكروسافت با استفاده از حسگرهايي در داخل‌شان، مي‌توانند تمام حركات كاربران را دريافت و آنها را آناليز كنند.ولي آيا با وجود چنين فناوري هايي، هولو گرام بدون استفاده خواهد ماند؟ مسلما جواب اين سوال منفي است؛ زيرا با توجه به قابليت‌هاي بسيار كينكت‌ها و امكان توسعه آن در آينده، اين فناوري قابليت به تصوير كشيدن دوباره تصاوير را به همراه ندارد. علاوه بر اين، تلويزيون‌هاي سه‌بعدي آنچنان كه پيش‌بيني مي‌شد نتوانستند كيفيت لازم را در خود داشته و نظر كاربران را به خود جلب كنند. با وجود اين از امكانات و توانايي‌هاي فناوري هولو گرام نا اميد نشويد. درست است كه با به حقيقت پيوستن اين فناوري براي انجام بازي‌ها به زمان زيادي نياز داريم، ولي آنچه تا به حال توليد شده نشان از اين دارند كه حتي ممكن است تا پيش از قرن 24 پيش بيني‌هاي صورت گرفته براي اين فناوري، عملي شود.يكي از مهم‌ترين دلايل علاقه كاربران به فناوري هولوگرام امكان غوطه‌ور‌شدن در تصاوير و مناظر موجود در چنين فيلم‌ها و بازي‌هايي است. به بيان ديگر فيلم‌ها و بازي‌ها زماني به چشم مي‌آيند كه بتوانند ما را، به عنوان بينندگان مجذوب دنياي خود كنند. در حالي كه فيلم‌ها و بازي‌هاي دو‌بعدي با توجه به محدوديت‌هاي‌شان امكان رفتن و لمس دنياي مجازي را از كاربران مي‌گيرند. در عمل واقعيت مجازي با استفاده از HMD فناوري هولو‌گرام را چنان كه شايسته است به تصوير مي‌كشد، در حالي كه فناوري‌هاي پيش از اين با پروجكت كردن تصاوير سه‌بعدي به چنين دستاوردي رسيده‌اند. با وجود اين طراحي و ساخت فناوري HMD آن‌طور كه بايد كار آساني نيست؛ بنابراين براي رسيدن به نتايج مناسب و در خور آن بايد زمان و هزينه زيادي صرف شود.پرواضح است كه با توجه به مطالب گفته شده دو چيز باعث ايجاد تفاوت بين Oculus Rift‌ها و تلويزيون‌هاي معمولي مي‌شود؛ اول قيمت بسيار زياد چنين فناوري‌هايي در مقايسه با فناوري‌هاي ديگر است. به طور مثال مي‌توان گفت يك تلويزيون HMD مي‌تواند در حدود چند ميليون دلار هزينه دربر‌داشته باشد، در حالي كه اولين تلويزيون‌هاي توليد شده با فناوري Oculus تنها حدود چند صد هزار تومان هزينه دربرداشته‌اند. دومين دليل برتري Oculus‌ها در مقايسه با HMD‌ها نمايش تصاوير با ريزترين و ظريف‌ترين مشخصات حاوي آن است.البته اين را هم بايد اضافه كنم كه HMD‌ها همانند تلويزين‌هاي سه‌بعدي با نمايش تصاوير در ابعاد سه‌بعدي، اين مفهوم را به ذهن القا مي‌كند كه تصوير مورد نظر عمق دارد. تنها قابليت اضافه شده به فناوري HMD تشخيص زاويه ديد كاربر و نمايش تصاوير مدنظر وي از آن زاويه است.از ديگر تفاوت‌هاي عمده فناوري سه‌بعدي و هولو‌گرام مي‌توان به نحوه كاركرد هر‌يك از آنها اشاره كرد. در عمل فناوري سه‌بعدي با استفاده از تعريف دو مشخصه اضافه تر از فناوري‌هاي معمولي عمق تصوير را براي ذهن ايجاد مي‌كند. يعني هركدام از چشمانتان شيء به تصوير كشيده شده را از زاويه متفاوت‌تري در مقايسه با چشم ديگر مي‌بيند، همين تفاوت زاويه باعث متفاوت به نظر رسيدن تصوير و ايجاد عمق مورد نظر براي كاربر است. بنابراين طراحان بازي‌هاي سه‌بعدي نيز بايد تك‌تك تصاوير با دو مشخصات متفاوت از هم طراحي كنند تا كاربر بتواند اين تصاوير را از زاويه‌هاي مختلف مشاهده و عمق تصوير را دريافت كند. ولي متاسفانه براي انجام چنين كاري طراحان رزولوشن تعريف‌شده براي هر تصوير را در مقايسه با رزولوشن‌هاي تعريف‌شده پيش از اين در تصاوير دو‌بعدي كمتر مي‌كنند تا بتوانند تصاوير را به نمايش بگذارند.با وجود اين، فناوري هولو گرام تصاوير را در قالب زاويه‌هاي مختلف در اختيار تلويزيون‌تان قرار مي‌دهد تا بتواند با خلق اين واقعيت مجازي، شما را به طور كامل وارد اين دنيا كند. به همين دليل اين فناوري نياز دارد تا بتواند از طريق يك دوربين كاربر را مشاهده كرده و تصاوير را به نمايش بگذارد. اگرچه سيستم‌هاي سه‌بعدي طراحي شده توسط كمپاني‌هاي مختلف متفاوت بوده ولي كمپاني اپل سيستم سه‌بعدي مخصوص به كار با رايانه را طراحي كرده است. اين يعني اين سيستم كاري با انجام بازي‌هاي سه‌بعدي نداشته و تنها سيستم مختص كار با رايانه را طراحي كرده است. با وجود اين كمپاني‌هاي بزرگي چون اپل و مايكروسافت همچنان تحقيقات لازم براي توسعه چنين فناوري‌هايي را انجام مي‌دهند تا بتوانند ايده‌هايي را به محصولات جديد و پيشرفته تبديل كنند. البته تابه حال چنين الگوهايي به واقعيت نزديك نشده است؛ ولي پيش‌بيني مي‌شود در آينده‌اي نزديك آنچه بايد، اتفاق بيفتد و گجت‌هاي پيشرفته اينچنيني ساخته و وارد بازار شود.





تاريخ : چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:, | | نویسنده : مقدم |